Párová terapie je vhodná pro všechny páry i manžele, kteří mají ve vztahu  partnerské potíže.

Může se jednat o obtížnou komunikaci, pravidelné konflikty, napětí, krize, neshody v sexuálním životě a jiné potíže.

Cílem sezení je identifikovat problém, naučit se sobě navzájem naslouchat a odnést si nové vzorce chování, které můžete ve vztahu využít.


Způsob spolupráce

Sezení mohou probíhat buď osobně poradně Therapia (Na Poříčí 12, Praha 1, Palác YMCA) nebo přes Skype.

U prvního osobního setkání si můžete vybrat, jestli chcete na první schůzku přijít odděleně a teprve na další společně nebo jestli budete chodit spolu od začátku.

Na prvním sezení si vysvětlujeme pravidla setkávání a pravděpodobnou frekvenci. Můžete si také vybrat, jestli vám postačí hodina nebo potřebujete hodinu a půl.

Psychoterapeut je zde v nestranné pozici, není tedy v roli soudce, který rozhodne za vás.

4 chyby v párové terapii

Chyba #1: Vyžadovat zlepšení příliš rychle

Jedná se zde o střet nepříjemných emocí v tíživé situaci a potřeby problém co nejrychleji vyřešit. Pokud se však tomuto tlaku poddáme, je velmi pravděpodobné, že během sezení budou zaznívat tvrzení, která nejsou pro terapeutický proces užitečné. Během prvních sezení se budete na terapeutické tempo  naciťovať a bude těžké odhadnout, jaká sdělení a práce se sebou může být efektivní.

Tipy:

    • Zpomalte. Neskákejte partnerovi do řeči a zkuste v sobě pracovat s potřebou jeho argumenty vyvracet.
    • Poslouchejte. Pečlivě poslouchejte a ujistěte se, že dobře rozumíte, co partner nebo terapeut sdělují. Můžete zpětně opakovat to, co jste slyšeli. Tato metoda je velmi cenná. Všichni se pak ujistíme, že jsme na stejné vlně.

Chyba #2: Příliš se spoléhat na terapeuta

Terapeutická sezení jsou o vzájemné spolupráci, kdy vám jsou nabídnuty nové cesty a náhledy, je však na vás, které z nich uvedete do praxe. Otevřená komunikace je velmi cenná.

Chyba #3: Přenášet příliš odpovědnosti za pomalý progres na terapeuta

Máte-li takový pocit, je na místě jej během sezení oslovit. Promluvte si o tom, proč nejsou naplněna vaše očekávání.

Chyba #4: Být na to sám

V párové terapii mají oba z páru stejný prostor na vyjádření. Vyrovnání práv a povinností je ve vzájemné spolupráci, respektu a toleranci velmi důležité. Není dobré přebírat větší díl odpovědnosti za druhého. Cítíte-li se na to sám, oslovte tento pocit během sezení.