Poradna pro páry i manžele

Jak si vybrat dobrého psychoterapeuta či psychologa?

Jak si vybrat dobrého psychoterapeuta či psychologa?

Kromě dostatečného odborného vzdělání, kdy by měl mít odborník vystudovaných pět let humanitních studií, dokončený 4-5letý výcvik a dokončenou supervizi jsou důležité a podstatné i jiné věci, abyste se v psychoterapii nebo psychologickém poradenství cítili jako klienti dobře.

  1. Již na prvním setkání vnímejte „chemii“ mezi vámi. Je vám psychoterapeut příjemný? Máte pocit, že se o vás zajímá? Já vždy doporučuji klientům absolvovat dvě až tři sezení, abyste se lépe poznali a aby měl psycholog či psychoterapeut možnost dát již nějakou zpětnou vazbu a náhled na potíže klienta. V každém případě již od prvního setkání má klient šanci poznat, jak mu osobnostně terapeut sedí.
  2. Dobrý psychoterapeut vás posouvá dál, pokud to potřebujete. Existují klienti, kteří potřebují od svého psychologa či poradce pouze vyslechnout, mít pocit prostoru pro své potíže. Vaše potíže by ale měly nabírat směr k řešení. Dobrý psychoterapeut umí dávat trefné otázky, které vás posouvají dále, umí vám dávat náhledy na problém z takových úhlů, které  by vás samotné nenapadly. V tom se dobrý psycholog liší od kamarádky, se kterou si můžete o vašich problémech povídat v kavárně.
  3. Dobrý psycholog vás zaujme, budete se na sezení těšit a to dokonce i když nejsou někdy příjemné, protože vývoj někdy bolí.
  4. Dobrý psychoterapeut/psycholog vám dokáže naslouchat a přizpůsobuje z části sezení vašim přáním. Pokud mu sdělíte, že potřebujete více zpětných reakcí, dobrý psycholog by měl zareagovat a nedržet se úzkostně svého zvyku spíše mlčet a jen naslouchat. Vy jste ten, který si sezení platí a měli byste mít pocit zájmu o vás.
  5. Dobrý poradce či psychoterapeut je takový, kterého byste doporučili i svým známým.Nechodíte k němu jen „ze setrvace“, ale máte pocit, že vám sezení opravdu něco dávají.
  6. Dobrý psychoterapeut pracuje pro vás a ne vy pro něj. Co to znamená? Váš psycholog či poradce by měl brzy odhalit, jak zacházet s vaším problémem. Neměl by dlouhodobě tápat a ptát se vás opakovaně na stejné otázky.
  7. Měli byste mít pocit, že se na vás terapeut těší a že ho těší jeho práce. Práce psychoterapeuta je obtížná a občas může odborníky svádět k pocitu vyhoření, to však není váš problém. Vy jako klient byste neměl mít pocit, že terapeuta „obtěžujete“.
  8. Se správným terapeutem byste se měli cítit uvolněně a cítit k němu důvěru. Pokud mezi vámi není navozený pocit důvěry, nemůže psychoterapie fungovat.
  9. Ideální psychoterapeut by měl mít přehled, pokud se zeptáte měl by umět doporučit literaturu či doporučit jiného odborníka, kterého zrovna potřebujete – právníka, psychiatra apod.
  10. V terapeutickém vztahu byste měli cítit dostatek vlastní svobody a nebát se vyjádřit i kritiku vůči svému terapeutovi. Správný psychoterapeut je na takovou situaci školený a zdravý vyrovnaný psycholog si nebere kritiku od klienta osobně.

Zkuste se sami zamyslet, máte takovou zkušenost s vaším terapeutem?Nebo zkusili byste vaše první sezení s takovým terapeutem?

 

Jak si vybrat dobrého psychoterapeuta či psychologa?

Mgr. Tereza Zahrádková, vedoucí poradny, terapeut, kouč, poradce